torsdag 17 april 2008

En om dagen

Betyder just en om dagen. Att överdosera är aldrig hälsosamt, vad det än gäller, och Näringsepidemiologen Alicja Wolk vid Karolinska institutet ger en bra beskrivning när hon säger att man kan jämföra det med vad som händer med en stol när man sågar av ena benet. Obalans helt enkelt. Multivitaminer är noggrannt anpassade för att inte leda till överdosering, men som alltid är det riktiga maten alltid det bästa. Och varför ta vitamintillskott om man inte behöver dem?

Har du av någon anledning missat all uppmärksamhet i media i går efter det danska forskateamets uttalande där vitamintillskott och antioxidanter utmålats som direkt skadliga, kommer en liten sammanställning här:

Aftonbladet; "Vitaminpiller kan döda"

DN; "Vitaminpiller farliga för hälsan"

Hallandsposten; "Forskargrupp varnar för överdosering av vitaminer"

Sveriges Radio; "Vitaminer som dödar"

HD; "Vitaminpiller kan döda"

Läkemedelsvärlden; "Antioxidanter snarare farliga än nyttiga"

TV4; "Vitaminpiller kan ge cancer "

Fötydligande: Studien som publiserats har uträtt vad som sker vid överdosering av vitaminerna, inte vad som händer om man följer rekommendationerna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Webcam, I hope you enjoy. The address is http://webcam-brasil.blogspot.com. A hug.

Anonym sa...

Hej!
Jag heter Malou och jobbar på Pronto Communication. Jag skulle vilja få kontakt med dig och undrar om du har en mail jag skulle kunna skicka mitt meddelnade till?
Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Malou

Anonym sa...

Hej!
Jag heter Malou och jobbar på Pronto Communication. Jag skulle vilja få kontakt med dig och undrar om du har en mail jag skulle kunna skicka mitt meddelnade till?
Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Malou