måndag 28 april 2008

Smakförstärkare

Kallas även natriumglutamat eller E621 och är en omdiskuterad tillsats i livsmedel. Ämnet är en naturligt förekommande aminosyra och finns i princip i alla grönsaker. Enligt Livsmedelsverket är glutamat i de mängder som tillsätts i maten inte farlig men man bekräftar dock att vissa personer kan drabbas av överkänslighetsreaktioner.

Anledningen till att jag tar upp detta är Arbetarbladets artikel idag om "Smakmedlet som gör dig sjuk" som bland annat berättar om att detta kan vara en orsak till migrän, humörsvägningar och astma. Själv är jag inte riktigt säker på att tillsatsen faktiskt bokstavligt talat är farlig, däremot tycker jag inte att den borde tillsättas. Att fuska fram upplevelser som lurar hjärnan att tro att det är bra mat (vilket enkelt talat skall vara smakförstärkarens uppgift) kan knappast vara något fördelaktigt ur konsumensynpunkt. I och för sig är jag dock inte speciellt förtjust i tillsatser överlag och försöker i möjligaste mån äta så ren och obehandlat mat som möjligt, gärna ekologiskt om det finns. Vill du ha mer fakta under fötterna tycker jag däremot fortfarande att "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson är läsvärd och kan bidra med något tänkvärt till de flesta. Så, smakförstärkare eller inte?

Livsmedelsverkets Vad är glutamat?

Inga kommentarer: