onsdag 2 april 2008

Lätt eller fett?

Min filosofi är att ju mer näring i förhållande till energimängden desto bättre. Låter inte det rätt förnuftigt? Med den teorin kommer man i alla fall ganska långt i bedömningen av vad som är bra och mindre bra livsmedel och plockar i de flesta fall bort de så kallade light-produkterna och likaså de onödigt feta livsmedlena.

I dagens Aftonbladet är just fett ett diskussionsämne där läkaren Annika Dahlqvist åter igen upprör livsmedelsverket genom att föreslå fetare livsmedelsalternativ i skolorna. "Fett-kriget" kallar de det och i undersökningen i slutet på artikeln har än så länge hela 11 000 svarat på frågan om fet mjölk och smör är bättre än lättmjölk och margarin. Närapå 90% håller för tilfället på den förstnämnda...

Visst, jag är som sagt inget fan av light-produkter där fett och socker ersätts med tillsatser, däremot betyder det ju inte alltid att jag håller på det feta alternativet. Lättmjölk kan lätt sättas över "fetmjölken" om man går efter mitt inledande kriterium och faktiskt likaså margarinet. Margarin har ju mindre mättat fett och mer omättat och innehåller i sin tur inte heller några transfetter såsom smör gör. Så nej, jag tror fortfarande på det som i det här fallet kallas för "de lättare alternativen", och jag ger minus till Aftonbladet för den väldigt icke-informativa artikeln. Visst media skall vara lättsmält men för att fakta skall bedömmas med rätt behövs även lite underbyggd fakta. Hur svårt hade det varit att lägga in en liten plus och minus tabell...?

2 kommentarer:

Simon sa...

Nu måste jag ju faktiskt lägga till lite här.
Barn har för det första inte några som helst problem att äta varken kolesterol, mättat fett, omättat fett elle fleromättat fett!! Det är vuxna som har det.

2 riktigt smör och margarin inehåller fler kalorier än vad lightprodukter gör och mer fett, detta leder i barns fall på skolan att dom på fettet som do får i sig kan stå sig längre tid utan att bli hungriga och börja äta godis istället.

Om man nu mot all förmodan måste ersätta smöret så ska man väll inte ersätta det med lightsmör, då är det ju mycket bättre med ett vegitabiliskt alternativ tex. milda mjölkfritt. Mycket bättre än att äta light-varianter på smör!

Marie sa...

De olika fettsyrorna har ju sina specifika uppgifter i kroppen och dessa är ju desamma oavsett åldern. Resultatet av en eventuellt dålig kost ger ju däremot inte effekt förrän vid vuxen ålder. Fettsammansättningen är vad jag vet minst lika viktig hos barn som hos vuxna då dessa befinner sig i en väldigt närings- och energikrävande tillväxtfas.

Vad gäller den andra punkten du hade så var min åsikt att hellre använda sig av margarin än smör. Jag förespråkar inte lightprodukter som jag även nämnde. Och även om barn säkert "klarar av" (som du uttrycker det) en högre fetthalt så lägger livsmedelsvalen i ung ålder även en grund för valen som görs i det vuxna livet. Mjölk och margarin är ju med andra ord inte de enda fettkällorna vi har i kosten.