Nu vill vi ha klimatsmart och miljövänlig mat skriver Aftonbladet, och visst vill vi det? I artikeln "Eko-nörden har blivit trendig" får vi förutom vikten att handla KRAV-märkt och närproducerat även höra om betydelsen att välja rätt transportmedel för färden mellan butiken och hemmet. Taktisk artikel efter gårdagens klampande på dagens snabbmat. Med eko-trendig mat riktar vi in oss på rena råvaror och maten som lagas får plötsligt kvalité.
Metro traskar samma väg genom att granska sig själva kritiskt och visa att de tar ansvar. "RÄDDA VÄRLDEN" säger de och meddelar att idag (läs igår) är metrotidningarna över hela världen gröna. Därefter publiceras 49 enkla tips på vad du kan göra för att dra ditt strå till stacken, och visst orkar du läsa igenom listan? Tänk över din vardag och bli eko-trendig du också!
Ja medan Aftonbladet och Metro tipsar oss om att köpa second hand skrev SvD i söndags om att köpa nytt. Ny skall kläderna fungera som ett kosttillskott och Japanerna satsar på hälsokonceptet istället. "Bärbara vitaminer" är det alltså som det handlar om, kläder som utsöndrar vitaminerna a och c. "Plaggen har en bevisad effekt" skriver de. Frågan är dock var effekten är bevisad? Jag har aldrig hört talas om att hudkrämer med a-eller c-vitamin skulle kunna ha en annan effekt än den lokala. Mjukgörande för huden, det kan jag köpa, men kosttillskott? Mycket tveksamt...
tisdag 13 november 2007
Eko-trendig och vitaminklädd
Etiketter:
Aftonbladet,
Eko-nörd,
kosttillskott,
KRAV,
Metro,
SvD,
vitaminkläder
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Ekonörden har knappast blivit trendig. Det är ett utfall av Svante Axelsson i försök att göra sig själv trendig.
Jag håller inte riktigt med dig där faktiskt. Jag tror definitivt att uttrycket eko-nördig är i förändringsstadiet till att omvärderas som eko-trendig. Däremot skulle jag kanske kunna sträcka mig till att vi inte riktigt är där än...
Skicka en kommentar